Otrzymałam niedawno pytanie od osoby prowadzącej prywatny dom opieki senioralnej, czy pensjonariusz lub rodzina pensjonariusza mogą nie wyrazić zgody na udostępnienie swoich danych osobowych urzędnikowi dokonującemu kontroli placówki.
Kontrola placówki a RODO
Ustawa o pomocy społecznej reguluje kwestie nadzoru nad prywatnymi domami opieki senioralnej. Organem nadzorczym jest Wojewoda, a kontrole prowadzone są zgodnie z rocznym planem kontroli opracowanym przez dyrektora właściwego do spraw pomocy społecznej wydziału urzędu wojewódzkiego, zatwierdzonym przez wojewodę.
Jeżeli chodzi o przekazywanie danych do urzędu (jednostki państwowe lub samorządowe), to placówka realizuje obowiązek prawny – wynikający z ustawy o pomocy społecznej oraz rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 9 grudnia 2020 r. w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej.
Organ nadzorczy, powiadamiając dyrektora placówki o planowanej kontroli, określa zakres czynności kontrolnych, który determinuje, jakie dokumenty będą udostępnione urzędnikowi.
Zgodnie z art. 6 pkt c) rozporządzenia RODO przetwarzanie danych osobowych jest zgodne z prawem jeżeli przetwarzanie to jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.
>>> Kto może zadecydować o umieszczeniu osoby starszej w domu seniora?
Natomiast podstawą do przetwarzania danych osobowych pensjonariusza/rodziny pensjonariusza zawarcie przez placówkę jest zawarcie umowy, a nie zgoda na przetwarzanie danych osobowych (art. 6 pkt b) rozporządzenia RODO)!!!
To ważne, ponieważ w takim przypadku pensjonariusz/rodzina pensjonariusza nie ma prawa wycofania zgody, ani sprzeciwu wobec takiego przetwarzania.
Pamiętaj, żeby w klauzuli RODO w umowie wpisać w miejscu odbiorców także organy państwowe i samorządowe uprawnione do uzyskiwania danych na podstawie przepisów prawa.
Jeżeli spotkasz się z podobną sytuacją i otrzymasz zgłoszenie żądania nieprzekazywania danych osobowych podmiotowi zewnętrznemu (urzędnikowi organu nadzorczego) – masz 30 dni na odpowiedź, że żądanie jest niezasadne, ponieważ masz w tym przypadku dwie podstawy przekazania danych – art. 6 pkt b) oraz art. 6 pkt c) rozporządzenia RODO.
Edyta Konopczyńska
radca prawny
Tel. 571 390 721
e-mail: radca@kancelariakonopczynska.pl
Zdjęcie: Helena Lopes
***
Forma prawna domu opieki. Jaką wybrać?
Działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku może być prowadzona w dowolnej formie prawnej. Jaką formę działalności wybrać dla swojej placówki? [Czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }