Jeśli planujesz założenie własnego domu opieki dla seniorów, bądź go już prowadzisz, ale masz wątpliwości, kto i kiedy może kontrolować Twoją placówkę oraz czego możesz się spodziewać w trakcie takiej wizyty – ten artykuł jest właśnie dla Ciebie!
Kilka lat temu szerokim echem odbiły się materiały telewizyjne i artykuły prasowe demaskujące rażące naruszenia prawa w prywatnych ośrodkach opieki senioralnej.
Takie interwencje poskutkowały częstszymi kontrolami oraz zwiększeniem nadzoru nad placówkami.
Złe praktyki, które ujawniono w nielicznych ośrodkach, wpłynęły na podejrzliwość w stosunku do wszystkich placówek.
W ostatnich latach wzmocniony zatem został nadzór nad komercyjnymi ośrodkami dla seniorów, zwiększyły się także wymagania dotyczące personelu oraz wielkości placówki.
Zmiana regulacji nadzoru nad domami opieki jest również odpowiedzią na wyniki kontroli przeprowadzonej w całym kraju przez Najwyższą Izbę Kontroli w latach 2015-2018.
Postępowanie NIK wykazało, że bez wymaganego zezwolenia funkcjonowało ponad 200 placówek oferujących opiekę całodobową.
Połowa, mimo wykrycia ich nielegalnej działalności i nałożenia kar pieniężnych, nadal, bez większych problemów świadczyła usługi.
Koszty dostosowania działalności do obowiązujących standardów były bowiem znacznie wyższe od orzeczonych kar, których w dodatku większość właścicieli i tak nie płaciła.
Nie ponosząc konsekwencji finansowych nielegalnej działalności i nie dostosowując się do wymogów określonych prawem, mogli oni pobierać niższe opłaty za usługi niż placówki działające legalnie i w ten sposób tworzyć nieuczciwą konkurencję.
Było to możliwe głównie z powodu nieskutecznych działań i zaniedbań wojewodów oraz nieadekwatnych do potrzeb i nieprecyzyjnych przepisów.
Kto może kontrolować prywatne domy opieki senioralnej?
Jak już wiesz, komercyjne ośrodki dla seniorów muszą być wpisane na listę właściwego wojewody, który sprawuje nadzór nad takimi placówkami.
Ujawnione skandale, związane z niewłaściwymi warunkami w prywatnych placówkach, spowodowały spore zmiany.
Rzecznik Praw Obywatelskich objął komercyjne domy opieki wizytacjami prewencyjnymi.
Specjaliści RPO z Zespołu Krajowego Mechanizmu Prewencji Tortur mogą kontrolować placówki bez zapowiedzi.
Od stycznia 2020 roku zaostrzono także przepisy dotyczące nadzoru nad prywatnymi placówkami przez wojewodów.
Poza poszerzeniem uprawnień kontrolnych, zwiększyła się także możliwość nakładania kar, wprowadzono możliwość natychmiastowego zamknięcia placówki.
Nadzór i kontrolę nad prywatnymi domami opieki reguluje rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2020r.
Rozporządzenie określa między innymi organizację i tryb przeprowadzania kontroli i sprawowania nadzoru w domach opieki, kwalifikacje inspektorów upoważnionych do wykonywania czynności nadzorczych i kontrolnych oraz kwalifikacje pozostałych pracowników wykonujących z upoważnienia wojewody zadania z zakresu pomocy społecznej.
Jak często Twoja placówka może być kontrolowana?
Kontrole prowadzi się zgodnie z rocznym planem kontroli opracowanym przez dyrektora właściwego do spraw pomocy społecznej wydziału urzędu wojewódzkiego, zatwierdzonym przez wojewodę.
Jednakże Wojewoda może dodatkowo zarządzić przeprowadzenie kontroli nieprzewidzianej w rocznym planie kontroli.
>>> Chcesz wiedzieć jak założyć dom opieki senioralnej? – pobierz mój poradnik
Jakie są rodzaje kontroli?
W jednostkach podlegających kontroli przeprowadza się:
- kontrole kompleksowe
- kontrole problemowe
- kontrole doraźne.
Zakres kontroli kompleksowej obejmuje obszar organizacji i funkcjonowania Twojej placówki wiążący się z realizacją zadań ustawowych.
Zakres kontroli kompleksowej może obejmować sprawdzenie zrealizowania zaleceń pokontrolnych wydanych po poprzedniej kontroli kompleksowej.
Kontrole kompleksowe w jednostce podlegającej kontroli przeprowadza się nie rzadziej niż raz na cztery lata według planu kontroli.
Za równoznaczne ze spełnieniem wskazanego wymogu uznaje się przeprowadzenie w ciągu czterech kolejnych lat co najmniej trzech kontroli problemowych lub doraźnych
Kolejnym rodzajem kontroli jest kontrola problemowa, która polega na sprawdzaniu wybranych obszarów organizacji i funkcjonowania Twojej placówki wiążących się z realizacją zadania określonego w ustawie.
Kontrolę problemową przeprowadza się według planu kontroli.
Przeprowadzenie kontroli kompleksowej lub problemowej jest poprzedzone opracowaniem programu tej kontroli, który zatwierdza wojewoda.
Kontrolę doraźną przeprowadza się w każdym czasie w celu zbadania prawidłowości organizacji i funkcjonowania jednostki podlegającej kontroli w określonym zakresie, także w celu zbadania, czy i w jakim zakresie są zrealizowane zalecenia pokontrolne, po upływie czasu przeznaczonego na ich realizację.
>>> Przeczytaj wywiad z Dorotą Topolską prowadzącą Dom Seniora Zielone Wzgórze w Wilkanowie
Podstawą prowadzenia kontroli doraźnej mogą być uzyskane przez właściwy do spraw pomocy społecznej wydział urzędu wojewódzkiego informacje dotyczące nieprawidłowości w organizacji i funkcjonowaniu jednostki podlegającej kontroli.
Kontrola doraźna może być prowadzona w siedzibie kontrolującego, na podstawie dokumentów udostępnionych przez jednostkę podlegającą kontroli.
Czy będziesz poinformowany o terminie kontroli?
O zakresie i przewidywanym czasie trwania czynności kontrolnych, w tym terminie rozpoczęcia kontroli, wojewoda powiadamia, co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem kontroli:
- kierownika jednostki podlegającej kontroli
- podmiot prowadzący jednostkę podlegającą kontroli.
Obowiązku powiadomienia Ciebie o planowanej kontroli nie stosuje się do kontroli doraźnej!
Czego możesz się spodziewać w trakcie kontroli?
Ustaleń kontrolnych urzędnik dokona na podstawie:
- analizy dokumentów (m. in. zezwolenia na prowadzenie domu opieki senioralnej, umów o świadczenie usług, dokumentacji osób ubezwłasnowolnionych przebywających w placówce)
- wizji lokalnej budynków i otoczenia placówki w zakresie bezpieczeństwa i wymogów ustawy
- obserwacji i rozmów z mieszkańcami domu opieki np. na okoliczność wyrażenia zgody na przebywanie w placówce, stopnia satysfakcji z oferowanego wyżywienia, organizacji czasu wolnego, możliwości poruszania się po budynku i w jego otoczeniu
- rozmów z rodzinami mieszkańców domu opieki
- wyjaśnień i rozmów z pracownikami placówki.
Ustalenia pokontrolne zostają spisane w protokole, który urzędnik przedstawi Ci do podpisu.
>>> Sprawdź czym jest rejestr zgłoszeń o zdarzeniach nadzwyczajnych w całodobowych domach opieki
Najczęściej zadawane pytania
1. Gdzie złożyć skargę na prywatny dom opieki senioralnej?
W pierwszej kolejności skargę należy złożyć do kierownika placówki, bo może nie wiedzieć o np. nieprawidłowym działaniu personelu.
W drugiej kolejności do wydziału pomocy społecznej urzędu wojewódzkiego właściwego miejscowo dla danej placówki, można też złożyć skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich (Zespół Krajowy Mechanizm Prewencji i Tortur)
2. Kto może skontrolować prywatne domy opieki?
Prywatne domy opieki kontroluje Urząd Wojewódzki Wydział pomocy społecznej oraz Rzecznik Praw Obywatelskich Zespół Krajowy Mechanizm Prewencji i Tortur.
***
Jeżeli potrzebujesz przygotować się do kontroli Twojej placówki – chętnie Ci w tym pomogę. Skontaktuj się ze mną!
Edyta Konopczyńska
radca prawny
Tel. 571 390 721
e-mail: radca@kancelariakonopczynska
Zdjęcie: Andrea Piacquadio
***
Jak sporządzić umowę z klientem domu opieki?
Jeśli planujesz założenie własnego domu opieki dla seniorów, bądź go już prowadzisz, ale masz wciąż wątpliwości, czy umowy, które zawierasz ze swoimi klientami są zgodne z przepisami oraz dostatecznie chronią Twój interes – ten artykuł jest właśnie dla Ciebie!
Opiszę najważniejsze elementy, które powinny znaleźć się w Twojej umowie, a na koniec udostępnię Ci wzór Umowy, który możesz pobrać w formacie PDF [Czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }