Od 1 listopada 2023r. wejdą w życie przepisy odpłatnej pomocy sąsiedzkiej. Zmiany ustawy o pomocy społecznej mają rozwiązać problem deficytu osób zatrudnionych w usługach opiekuńczych.
Płatna pomoc sąsiedzka w ustawie o pomocy społecznej
Osoby starsze, schorowane i samotne będą mogły liczyć na regularne wsparcie ze strony swoich sąsiadów, a ci otrzymają za to wynagrodzenie.
Usługi sąsiedzkie obejmują pomoc w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych, podstawową opiekę higieniczno-pielęgnacyjną, przez którą należy rozumieć formy wsparcia niewymagające specjalistycznej wiedzy i kompetencji, oraz – w miarę potrzeb i możliwości – zapewnienie kontaktów z otoczeniem.
Chodzi zatem o
- robienie zakupów
- gotowanie
- sprzątanie czy
- organizowanie transportu do lekarza i urzędu
- rozmowy i towarzystwo.
Koszty związane z zatrudnieniem mają ponieść samorządy.
Ważne – gminy będą mogły, ale nie będą musiały realizować nowego programu. Nowelizacja ustawy nie określa konkretnych kwot za udzielanie pomocy. Wysokość wynagrodzenia zostanie ustalona indywidualnie na mocy uchwały przez każdą gminę.
W przypadku organizowania przez gminę usług opiekuńczych w formie usług sąsiedzkich rada gminy określi
- szczegółowe warunki przyznawania usług sąsiedzkich
- wymiar i zakres tych usług oraz
- sposób rozliczania wykonywania usług.
Płatna pomoc sąsiedzka – lista wymagań
Osobą, która może świadczyć odpłatne usługi sąsiedzkie może być osoba, która:
- jest pełnoletnia i
- nie jest spokrewniona z osobą, której potrzebna jest pomoc
- nie jest oddzielnie zamieszkującym małżonkiem, wstępnym ani zstępnym osoby, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie
- jest sąsiadką/sąsiadem seniora, czyli trzeba mieszkać w okolicy beneficjenta pomocy sąsiedzkiej
- została zaakceptowana przez beneficjenta pomocy
- odbyła kurs z udzielania pierwszej pomocy, którego organizacja leży po stronie gminy
- złożyła oświadczenie o zdolności wykonania usługi pod względem psychofizycznym
- podpisała umowę z samorządem.
Edyta Konopczyńska
radca prawny
Zdjęcie w poście pochodzi z Pexels
***
Co to jest rejestr zgłoszeń o zdarzeniach nadzwyczajnych w całodobowych domach opieki
W ustawie o pomocy społecznej wprowadza się regulację obligującą kierowników lub dyrektorów domów pomocy społecznej oraz podmioty prowadzące placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku do prowadzenia rejestru zgłoszeń [Czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }