Przedsiębiorca, który po latach ciężkiej pracy zyskuje renomę wśród klientów, chciałby chronić firmę przed nieuczciwą konkurencją.
Najlepiej zrobić to poprzez rejestrację znaku towarowego w Urzędzie Patentowym, dzięki czemu będziesz miał formalne prawo do marki firmy w obrębie całej Polski i ochronę przed nieuczciwą konkurencją.
Co to znak towarowy?
Znak towarowy to oznaczenie, które wyróżnia towary lub usługi danego przedsiębiorstwa. Może to być wyraz, rysunek, forma przestrzenna, kolor, a nawet dźwięk.
Znak towarowy służy do identyfikacji towarów lub usług, odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego, komercyjnego wyróżniania towarów i usług.
Twój znak towarowy nie musi być identyczny jak nazwa Twojej firmy – jako przedsiębiorca możesz mieć zarejestrowanych nawet kilka różnych znaków, z których żaden nie jest taki jak nazwa firmy. Warto wspomnieć, że nie musisz być przedsiębiorcą, żeby zgłosić znak towarowy, tzn. właścicielem znaku może być osoba fizyczna, co może dać pewne korzyści w biznesie, o czym będzie mowa w dalszej części artykułu.
Co ważne jednak takie oznaczenie zawsze musi być używane komercyjnie w danej branży – rejestrując znak towarowy określasz wykaz towarów i usług według klasyfikacji nicejskiej, dla których chcesz ten znak zastrzec. W praktyce oznacza to tyle, że ta nazwa zastrzeżona tylko dla np. usług medycznych, nie będzie chroniona w usługach cateringowych.
Właściciel placówki opieki senioralnej powinien wybrać co najmniej dwie klasy wg klasyfikacji nicejskiej
43: domy opieki dla osób w podeszłym wieku; ośrodki opieki dziennej i całodobowej dla osób w podeszłym wieku; domy dla emerytów; wyżywienie i zakwaterowanie w domach spokojnej starości i domach opieki (…).
44: domy spokojnej starości; domy starców; hospicja; świadczenie usług przez domy opieki nad starszymi ludźmi; opieka pielęgniarska, lekarska, medyczna, paliatywna, terapeutyczna, zdrowotna; opieka diagnostyczna (…).
Jak zaprojektować swój znak towarowy?
Przede wszystkim pamiętaj, że znak musi się nadawać do odróżniania towarów lub usług jednego przedsiębiorcy od tego samego rodzaju towarów lub usług innego przedsiębiorcy. Czyli musi posiadać tzw. zdolność odróżniającą.
Odmian znaków towarowych jest wiele, ale znakomita większość zgłoszeń do Urzędu Patentowego to tzw. znaki konwencjonalne, czyli:
- nazwa
- logo
- sygnet/rysunek (znak graficzny).
Na pytanie co lepiej zastrzec – nazwę, logo, czy grafikę – nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od rodzaju branży, strategii marketingowej i budżetu firmy.
Biorąc jednak pod uwagę branżę, w jakiej prowadzisz swoją firmę, czyli dom opieki senioralnej — na pewno trzeba zwrócić uwagę na jeden z głównych grzechów przedsiębiorców, czyli opisowe (ogólnoinformacyjne) znaki towarowe, czyli takie, które od razu komunikują jakie usługi oferujesz. Nie jest to dobry pomysł, ponieważ inwestujesz w markę, której nie będziesz mógł być właścicielem i konkurencja może jej legalnie używać.
Zakaz rejestrowania opisowych znaków towarowych znajduje się w ustawie Prawo własności przemysłowej w art. 1291 ust. 1 pkt 3:
Nie udziela się prawa ochronnego na oznaczenie, które […] składa się wyłącznie z elementów mogących służyć w obrocie do wskazania w szczególności rodzaju towaru, jego pochodzenia, jakości, ilości, wartości, przeznaczenia, sposobu wytwarzania, składu, funkcji lub przydatności.
Dlatego nie zarejestrujesz znaku: dom opieki, dom seniora itp. ponieważ już sama nazwa wskazuje jakie usługi oferujesz.
Jeżeli chcesz chronić swoją markę poprzez rejestrację znaku towarowego najlepszym pomysłem będzie zaprojektowanie nazwy marki tak, aby nie była związana z oferowaną usługą. Istotne jest, że rejestracja nazwy marki będzie jednocześnie chroniła Twoją domenę internetową.
Innym sposobem jest dodanie do nazwy opisowej szaty graficznej i rejestracja znaku graficznego.
Co to w praktyce oznacza? Ubierasz swoją nazwę w fantazyjną grafikę i w takiej formie zgłaszasz do Urzędu. Pamiętaj jednak, że chronisz wówczas nazwę + grafikę jako całość i tylko takiego znaku nie będzie mogła używać konkurencja.
Najlepszym przykładem jest znak nr Z.499101 zarejestrowany dla klas nr 41, 43 i 44:
Abyś lepiej zrozumiał, czym są opisowe znaki towarowe podam przykład marki Polski Bus. Właściciel próbował zarejestrować nazwę polskibus, ale Urząd Patentowy odmówił ochrony właśnie ze względu na opisowy charakter znaku.
Rejestracji udało się dokonać dopiero po dodaniu grafiki do nazwy:
polskibus, nr Z-374320 (do oznaczania transportu autobusowego)
Finalnie ochronie podlega użycie nazwy wraz z charakterystyczną dla firmy grafiką. Może się zatem pojawić inny przewoźnik nazywający się podobnie, ale z odmienną grafiką i nie będzie naruszał prawa ochronnego dla tego znaku.
Jakie korzyści uzyskujesz po zastrzeżeniu marki Twojej firmy?
W pierwszej kolejności jest to oczywiście ochrona przed konkurencją innych przedsiębiorców, którzy chcieliby wykorzystać Twoją renomę do budowania własnego biznesu.
Po drugie, po zastrzeżeniu marki możesz pomyśleć o budowie sieci swoich placówek.
Po trzecie w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zyskujesz możliwość optymalizacji podatkowej. Jeżeli właścicielem znaku towarowego jest osoba fizyczna, to może ona podpisać ze spółką na odpłatne posługiwanie się tym znakiem. Wynajem znaku to koszty dla spółki, a dla właściciela znaku – przychód. Jeżeli tylko obroty i dochody spółki są znaczne to i wysokość opłaty licencyjnej może być odpowiednio wysoka.
Znak towarowy można również wycenić. Jeżeli jako osoba fizyczna zdecydujesz się wnieść taki znak aportem do spółki, to zyskuje ona na tym wymierne korzyści podatkowe.
Jeżeli potrzebujesz więcej informacji jak chronić markę Twojej placówki – chętnie Ci pomogę. Skontaktuj się ze mną!
Edyta Konopczyńska
radca prawny
Tel. 571 390 721
e-mail: radca@kancelariakonopczynska.pl
Zdjęcie: Marek Levak
***
Informacja to też decyzja, a do tego wadliwa
Ciekawy wyrok wydał w dniu 31 marca 2025 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w sprawie, w której skargę złożył Rzecznik Praw Obywatelskich (sygn. akt I SA/Gd 862/24).
W sprawie chodziło o to, że dyrektor MOPR poinformował wnioskodawczynię o nieprzyznaniu dofinansowania do uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym z uwagi na niedostateczną ilość środków otrzymanych z PFRON w stosunku do istniejących potrzeb. W piśmie wskazano, że środki na dofinansowania uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych wystarczyły na pozytywne rozpatrzenie tylko wniosków, które uzyskały punktację od 17 do 28 punktów. W tym przypadku liczba punktów wyniosła 13 i okazała się niewystarczająca do otrzymania dofinansowania [Czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }